joi, 29 septembrie 2022

Procedura şi a condiţiile de înregistrare a reprezentanţilor persoanelor nerezidente care sunt obligate să calculeze, să declare şi să plătească contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, precum şi pentru stabilirea unor competenţe de administrare

În Monitorul oficial nr. 897/2022 a fost publicat Ordinul nr. 1636/2022 pentru aprobarea Procedurii şi a condiţiilor de înregistrare a reprezentanţilor persoanelor nerezidente care sunt obligate să calculeze, să declare şi să plătească contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, precum şi pentru stabilirea unor competenţe de administrare.

Obligaţiile privind contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, care revin persoanelor nerezidente care desfăşoară tranzacţii pe piaţa de energie din România, sunt cele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energie.

Competenţa pentru administrarea obligaţiilor privind contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, datorată de persoanele nerezidente care desfăşoară tranzacţii pe piaţa de energie din România, revine organului fiscal în a cărui evidenţă fiscală este înregistrată persoana nerezidentă, potrivit reglementărilor legale în vigoare.

Aceasta procedură se aplică în cazul în care persoanele nerezidente, care desfăşoară tranzacţii pe piaţa de energie din România şi care sunt obligate să calculeze, să declare şi să plătească contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, optează pentru desemnarea unui reprezentant pentru îndeplinirea acestor obligaţii.

Obligaţiile privind contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, pentru a căror îndeplinire persoanele nerezidente pot opta pentru desemnarea unui reprezentant potrivit prezentei proceduri, sunt cele prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei.

Aceasta procedură se aplică de către compartimentul cu atribuţii în domeniul înregistrării fiscale, denumit compartiment de specialitate, din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea fiscală a persoanei nerezidente, potrivit reglementărilor legale în vigoare.

În situaţia în care persoana nerezidentă este înregistrată fiscal la Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi, acest organ fiscal este organ fiscal competent şi pentru administrarea obligaţiilor privind contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, datorată de persoana nerezidentă.

În situaţia în care persoana nerezidentă şi-a desemnat un împuternicit potrivit art. 18 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, respectiv un reprezentant fiscal în condiţiile titlului VII "Taxa pe valoarea adăugată" sau titlului VIII "Accize şi alte taxe speciale" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, după caz, organul fiscal competent în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului sau în a cărui evidenţă fiscală este înregistrat reprezentantul fiscal este organ fiscal competent şi pentru administrarea obligaţiilor privind contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, datorată de persoana nerezidentă care desfăşoară tranzacţii pe piaţa de energie din România.

În situaţia în care persoana nerezidentă care desfăşoară tranzacţii pe piaţa de energie din România, care este obligată să calculeze, să declare şi să plătească contribuţia potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022, nu este înregistrată fiscal în România, aceasta trebuie să solicite înregistrarea fiscală, în condiţiile prevăzute de titlul IV "Înregistrarea fiscală" din Codul de procedură fiscală, prin depunerea declaraţiei de înregistrare fiscală, potrivit reglementărilor legale în vigoare.

Persoana nerezidentă care este obligată să calculeze, să declare şi să plătească contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, dacă optează pentru îndeplinirea acestor obligaţii prin reprezentant, desemnează reprezentantul printr-o cerere depusă la organul fiscal competent.

Poate fi desemnat ca reprezentant orice persoană înregistrată fiscal în România, care are domiciliu/sediu în România. Nu se admite decât un singur reprezentant pentru ansamblul obligaţiilor care îi revin persoanei nerezidente potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022.

Cererea de desemnare a reprezentantului se depune însoţită de următoarele acte/documente:

a) actul de împuternicire, din care să rezulte, în mod expres, calitatea de reprezentant pentru îndeplinirea obligaţiilor care îi revin persoanei nerezidente potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022;
b) acceptul scris al persoanei propuse ca reprezentant, prin care aceasta se angajează să îndeplinească obligaţiile ce îi revin conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 şi să răspundă în solidar cu persoana nerezidentă, pentru declararea şi plata contribuţiei;
c) dovada constituirii garanţiei sub formă de scrisoare de garanţie bancară sau cash colateral, în cuantum de 1 milion euro, echivalent în lei, potrivit art. IV alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022.

Compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal competent verifică îndeplinirea condiţiilor şi, în termen de cel mult 3 zile de la data primirii cererii, comunică decizia luată atât persoanei nerezidente, cât şi persoanei propuse ca reprezentant.

Compartimentul de specialitate organizează, prin intermediul sistemului informatic, o evidenţă specială în care se înscriu persoanele acceptate ca reprezentanţi, evidenţă care va fi pusă la dispoziţia celorlalte structuri cu atribuţii în administrarea obligaţiilor privind contribuţia la Fondul de Tranziţie Energetică, din cadrul organelor fiscale. Evidenţa specială a reprezentanţilor desemnaţi potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022 conţine următoarele informaţii:

a) datele de identificare, respectiv denumirea/numele, prenumele şi codul de identificare fiscală ale persoanei desemnate ca reprezentant şi acceptate de organul fiscal;
b) datele de identificare, respectiv denumire/nume, prenume şi codul de identificare fiscală ale persoanei nerezidente pentru care a fost acceptat reprezentantul;
c) numărul şi data deciziei prin care organul fiscal a aprobat cererea de desemnare a reprezentantului;
d) data de la care începe mandatul de reprezentant şi data încetării acestuia. Data de la care începe mandatul de reprezentant este data comunicării deciziei de acceptare a reprezentantului sau o dată ulterioară stabilită prin actul de împuternicire depus la organul fiscal.

Evidenţa specială se actualizează permanent cu informaţii privind reprezentanţii acceptaţi de organul fiscal, precum şi cu informaţii privind încetarea mandatelor de reprezentanţi.

În cazul respingerii cererii de desemnare a reprezentantului, decizia organului fiscal se comunică ambelor părţi, cu motivarea refuzului.

Reprezentantul, după ce a fost acceptat de organul fiscal competent, răspunde în solidar cu persoana nerezidentă pentru declararea şi plata contribuţiei, potrivit dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022, pentru perioada pentru care a fost desemnat ca reprezentant. Persoana desemnată ca reprezentant rămâne răspunzătoare în solidar cu persoana nerezidentă pentru obligaţiile datorate pentru perioada în care a fost valabil mandatul de reprezentare, indiferent dacă persoana nerezidentă continuă sau nu desfăşurarea de activităţi în România, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022.

În situaţia în care mandatul reprezentantului încetează, persoana nerezidentă trebuie să anunţe în scris organul fiscal competent cu privire la faptul că mandatul reprezentantului a încetat. În situaţia în care persoana nerezidentă îşi desemnează un alt reprezentant în scopul îndeplinirii obligaţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022, dispoziţiile prezentei proceduri sunt aplicabile în mod corespunzător.

În situaţia în care competenţa de administrare fiscală a persoanei nerezidente se schimbă, în condiţiile legii, vechiul organ fiscal competent transmite noului organ fiscal competent şi informaţiile privind reprezentantul acceptat de organul fiscal, înscrise în evidenţa specială a reprezentanţilor persoanelor nerezidente, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2022.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu