joi, 12 aprilie 2012

Arhivarea si pastrarea registrelor si a documentelor financiar-contabile

Potrivit Ordinului MEF nr. 3512 / 2008 persoanele prevazute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicata, au obligatia pastrarii in arhiva lor a registrelor de contabilitate, a celorlalte documente contabile, precum si a documentelor justificative care stau la baza inregistrarii in contabilitate.

Unde se pastreaza documentele?

Pastrarea registrelor si a documentelor justificative si contabile se face la domiciliul fiscal sau la sediile secundare, dupa caz.

Registrele si documentele justificative si contabile se pot arhiva, in baza unor contracte de prestari de servicii, cu titlu oneros, de catre alte persoane juridice romane care dispun de conditii corespunzatoare. Si in acest caz, raspunderea privind arhivarea documentelor financiar-contabile revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii beneficiare.

Unitatea care a incredintat documentele spre arhivare, respectiv unitatea beneficiara, va instiinta organul fiscal teritorial de care apartine despre aceasta situatie.

Cu ocazia controalelor efectuate de organele abilitate, persoanele juridice sunt obligate, la cerere, sa prezinte la domiciliul fiscal documentele solicitate.

Organele de control ale Ministerului Economiei si Finantelor pot interzice arhivarea registrelor, a documentelor justificative si contabile si in alte locatii decat la domiciliul fiscal sau la sediile secundare, daca considera ca acestea nu sunt pastrate corespunzator.

Termenul de pastrare

Termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a documentelor justificative si contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptiile de mai jos.

Facturile aferente bunurilor de capital, respectiv bunurilor imobile, care stau la baza determinarii taxei pe valoarea adaugata deductibile pentru persoanele impozabile cu regim mixt si persoanele partial impozabile in conformitate cu prevederile Codului fiscal, se vor pastra conform termenului prevazut la art. 149 alin. (6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.  Persoana impozabila trebuie sa pastreze o situatie a bunurilor de capital care fac obiectul ajustarii TVA deductibile, care sa permita controlul TVA deductibile si al ajustarilor efectuate. Aceasta situatie trebuie pastrata pe o perioada care incepe in momentul la care TVA aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada.

Documentele prevazute in anexa nr. 4 la Ordinul MEF nr. 3512 / 2008 se pot pastra pe o perioada de numai 5 ani daca necesitatile proprii ale unitatii nu impun pastrarea acestora pe o perioada de timp mai mare.

Documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 10 ani se pastreaza, de regula, pe o perioada de timp mai mare, respectiv pe perioada de utilizare a bunurilor.

Incetarea activitatii

In caz de incetare a activitatii persoanelor prevazute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicata, documentele contabile se arhiveaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale sau se predau la arhivele statului, in conformitate cu prevederile legale in materie, dupa caz.

Arhivarea documentelor

Arhivarea documentelor justificative si contabile se face in conformitate cu prevederile legale si cu urmatoarele reguli generale:
   - documentele se grupeaza in dosare, numerotate, snuruite si parafate;
   - gruparea documentelor in dosare se face cronologic si sistematic, in cadrul fiecarui exercitiu financiar la care se refera acestea. in cazul fuziunii sau al lichidarii societatii, documentele aferente acestei perioade se arhiveaza separat;
   - dosarele continand documente justificative si contabile se pastreaza in spatii amenajate in acest scop, asigurate impotriva degradarii, distrugerii sau sustragerii, dotate cu mijloace de prevenire a incendiilor;
   - evidenta documentelor la arhiva se tine cu ajutorul Registrului de evidenta, potrivit legii, in care sunt consemnate dosarele si documentele intrate in arhiva, precum si miscarea acestora in decursul timpului.

Eliminarea din arhiva a documentelor al caror termen legal de pastrare a expirat se face de catre o comisie, sub conducerea administratorului sau a ordonatorului de credite, dupa caz. in aceasta situatie se intocmeste un proces-verbal si se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de evidenta al arhivei.

marți, 10 aprilie 2012

1 iulie 2012: Modificare acciza specifica tigarete

In Monitorul oficial nr. 233 / 2012 a fost publicata HG nr. 256/2012 - pentru aprobarea accizei specifice, exprimata in echivalent euro pe 1.000 de tigarete.

Astfel, incepand cu data de 1 iulie 2012, nivelul accizei specifice, exprimata in echivalent euro/1.000 de tigarete, prevazut in coloana 4 din anexa nr. 6 la titlul VII "Accize si alte taxe speciale" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, este de 53,18 euro/1.000 de tigarete.

Comunicat de presa ANAF referitor la situatiile financiare si raportarile anuale

Comunicatul de presa al ANAF referitor la situatiile financiare si raportarile anuale se poate citi aici >>>

Ordinul ANAF nr. 479/2012 - pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 1.009/2007 privind procedurile de selectie a practicienilor in insolventa agreati de ANAF

In Monitorul oficial nr. 227 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 479/2012 - pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 1.009/2007 privind procedurile de selectie a practicienilor in insolventa agreati de ANAF.

Ordinul ANAF nr. 649/2012 - privind modificarea anexei nr. 3 la Ordinul vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 9.988/2006 pentru aprobarea normelor tehnice de completare, utilizare si tiparire a declaratiei sumare si a documentului administrativ unic

In Monitorul oficial nr. 224 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 649/2012 - privind modificarea anexei nr. 3 la Ordinul vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 9.988/2006 pentru aprobarea normelor tehnice de completare, utilizare si tiparire a declaratiei sumare si a documentului administrativ unic.

luni, 9 aprilie 2012

CCF: Hotararea nr. 9 / 2012 privind aprobarea Regulamentului pentru organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Consiliul superior al Camerei Consultantilor Fiscali, Comisia de auditori statutari si Comisia de apel

In Monitorul oficial nr. 223 / 2012  a fost publicata Hotararea nr. 9 privind aprobarea Regulamentului pentru organizarea si desfasurarea alegerilor pentru Consiliul superior al Camerei Consultantilor Fiscali, Comisia de auditori statutari si Comisia de apel.

Aceasta hotarare se poate consulta aici >>>

miercuri, 4 aprilie 2012

Normele privind instituirea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul activitatii de consultanta fiscala

In Monitorul nr. 216 / 2012 a fost publicata Hotararea CCF nr. 7 / 2012 pentru aprobarea Normelor privind instituirea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul activitatii de consultanta fiscala.

Aceste norme stabilesc masuri de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul consultantilor fiscali si societatilor comerciale de consultanta fiscala, în conformitate cu prevederile art. 8 lit. e) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism si reglementeaza standardele minime pentru elaborarea de catre acestea a normelor de cunoastere a clientelei, ca parte esentiala a administrarii riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului, si aspecte legate de implementarea acestora.

Potrivit art. 8 lit. e). din Legea nr. 656 / 2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, intra sub incidenta acestei legi: auditorii si persoanele fizice si juridice care acorda consultanta fiscala sau contabila.

Potrivit normelor aprobate de  Hotararea CCF nr. 7 / 2012 consultantii fiscali si societatile comerciale de consultanta fiscala au obligatia:

- pastrarii înregistrarilor si obligatiile de raportare
- de a adopta o politica de acceptare a clientilor care sa stabileasca categoriile de clienti care urmeaza sa fie expusi la riscurile de spalare a banilor, precum si ale finantarii actelor de terorism
- de a adopta masuri standard sau simplificate de cunoastere a clientelei
- de a adopta masuri suplimentare de cunoastere a clientelei

Nivelul ratei dobanzii de referinta BNR incepand din 30 martie 2012

Potrivit circularei BNR nr. 12 / 2012, incepand cu data de 30 martie 2012, nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei este de 5,25% pe an.

Prevederi referitoare la calculul impozitului pe profit

La calculul impozitului pe profit, potrivit art. 23 alin. (5) din Codul fiscal in cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati dobanzile deductibile sunt limitate la nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei.

Astfel, valoarea cheltuielilor cu dobanzile in cazul imprumuturilor in lei obtinute de la alte entitati care excede nivelului de deductibilitate de 5,5% pe an este nedeductibila, fara a mai fi luata in calcul in perioadele urmatoare.

In cadrul imprumuturilor obtinute de la alte entitati nu intra imprumuturile obtinute direct sau indirect de la banci internationale de dezvoltare si organizatii similare, si cele care sunt garantate de stat, cele aferente imprumuturilor obtinute de la institutiile de credit romane sau straine, institutiile financiare nebancare, de la persoanele juridice care acorda credite potrivit legii, precum si cele obtinute in baza obligatiunilor admise la tranzactionare pe o piata reglementata.

Conferinta ordinara a Camerei Consultantilor Fiscali din Romania din anul 2012

Potrivit Hotararii CCF nr. 8 / 2012 in data de 29 aprilie 2012 se convoaca Conferinta ordinara anuala a Camerei Consultantilor Fiscali din Romania.

La lucrarile conferintei pot participa consultantii fiscali inscrisi in evidenta Camerei Consultantilor Fiscali, care si-au indeplinit toate obligatiile fata de aceasta, la termenele stabilite prin hotarari ale acesteia, respectiv: depunerea declaratiilor cu veniturile realizate din activitatea de consultanta fiscala, achitarea cotizatiilor fixe si variabile, participarea la cursurile de pregatire profesionala continua si achitarea taxei aferente.

Membrii Camerei Consultantilor Fiscali cu drept de vot pot sa confirme participarea pana la data de 18 aprilie 2012, pe site-ul Camerei Consultantilor Fiscali www.ccfiscali.ro sau prin e-mail (conf2012@ccfiscali.ro).

Declaratia 311 privind TVA datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a)-e) din Codul fiscal

In Monitorul oficial nr. 199 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 418/2012 - pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311) "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a)-e) din Codul fiscal".

Aceasta declaratie se depune de catre de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. a)-e) din Codul fiscal si care efectueaza in perioada in care nu au cod valid de TVA livrari de bunuri/prestari de servicii si/sau achizitii de bunuri si/sau de servicii pentru care sunt obligate la plata taxei pe valoarea adaugata.

Potrivit art. 153 alin. (9) lit. a)-e) din Codul fiscal, organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA:

a) daca persoana este declarata inactiva conform prevederilor art. 78^1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, de la data declararii ca inactiva;  

b) daca persoana a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, de la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului;

c) daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente;

d) daca persoana nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic nici un decont 300 de TVA, dar nu este in situatia prevazuta la lit. a) sau b), din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic. Aceste prevederi se aplica numai in cazul persoanelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul;

e) daca in deconturile de TVA depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare, din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic.

Modelul declaratiei 311 si normele de completare se pot consulta aici >>>

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal

Potrivit art. 152 alin. (7) din Codul fiscal persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 (Cod fiscal) care in cursul anului calendaristic precedent nu depaseste plafonul de scutire de 35.000 euro (al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie = 119.000 lei) sau, dupa caz, plafonul determinat proportional cu perioada ramasa de la infiintare si pana la sfarsitul anului, poate solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal in vederea aplicarii regimului special de scutire, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de scutire pentru anul in curs, calculat proportional cu perioada scursa de la inceputul anului, fractiunea de luna considerandu-se o luna calendaristica intreaga.

Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila in conformitate cu prevederile art. 156^1.

Pentru a solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, contribuabilul trebuie sa depuna Declaraţia 096 de mentiuni privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA, in conditiile art.152 alin.(7) din Codul fiscal, in cazul persoanelor impozabile, inregistrate in scopuri de TVA conform art.153. >>>


Declaraţie de menţiuni privind anularea înregistrării în scopuri de TVA, în condiţiile art.152 alin.(7) din Codul fiscal, în cazul persoanelor impozabile, înregistrate în scopuri de TVA conform art.153

Anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Organele fiscale competente au obligatia de a solutiona solicitarile de scoatere din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA a persoanelor impozabile cel tarziu pana la finele lunii in care afost depusa solicitarea.

Pana la comunicarea deciziei de anularea inregistrarii in scopuri de TVA, persoanei impozabile ii revin toate drepturile si obligatiile persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal.

Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta are obligatia sa depuna ultimul decont 300 de TVA prevazut la art. 156^2 din Codul fiscal, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 156^1 din Codul fiscal, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.

In ultimul decont 300 de TVA depus, persoanele impozabile au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, conform prezentului titlu.

Prin exceptie, persoanele impozabile care solicita in cursul anului 2012 scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform prezentului alineat nu au obligatia sa efectueze ajustarile de taxa corespunzatoare scoaterii din evidenta pentru bunurile/serviciile achizitionate pana la data de 30 septembrie 2011 inclusiv.

miercuri, 28 martie 2012

Noul Regulament de organizare si functionare al Camerei Consultantilor Fiscali

In Monitorul oficial nr. 189 / 2012 a fost publicata Hotararea CCF nr. 6/2012 - pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare al Camerei Consultantilor Fiscali. La data intrarii in vigoare a acestei hotarari se abroga Hotararea Consiliului superior al Camerei Consultantilor Fiscali nr. 5/2007 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare al Camerei Consultanţilor Fiscali.

Hotararea nr. 6 / 2012 se poate consulta aici >>>

Legea nr. 32/2012 - privind aprobarea OUG nr. 37/2011

In Monitorul oficial nr. 181 / 2012 a fost publicata Legea nr. 32/2012 - privind aprobarea OUG nr. 37/2011 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991 si pentru modificarea altor acte normative incidente.

Rezultatul exercitiului financiar, rezultatul reportat, repartizarea profitului si acoperirea pierderii contabile - reglementari din Ordinul MFP nr. 3055 / 2009

In contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la inceputul exercitiului financiar. Rezultatul exercitiului se determina ca diferenta intre veniturile si cheltuielile exercitiului. Rezultatul definitiv al exercitiului financiar se stabileste la inchiderea acestuia si reprezinta soldul final al contului contabil 121 - profit si pierdere.

Repartizarea profitului se inregistreaza in contabilitate pe destinatii, numai dupa aprobarea situatiilor financiare anuale si in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Sumele reprezentand rezerve legale constituite din profitul exercitiului financiar curent, in baza prevederilor Legii nr. 31 / 1990 privind societatiile comerciale, se inregistreaza prin articolul contabil 129 "Repartizarea profitului" = 1061 "Rezerve legale". Profitul contabil ramas dupa aceasta repartizare se preia la inceputul exercitiului financiar urmator celui pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale in contul 117 "Rezultatul reportat", de unde urmeaza a fi repartizat pe celelalte destinatii hotarate de adunarea generala a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale. Evidentierea in contabilitate a destinatiilor profitului contabil se efectueaza dupa adunarea generala a actionarilor sau asociatilor care a aprobat repartizarea profitului, prin inregistrarea sumelor reprezentand dividende cuvenite actionarilor sau asociatilor, rezerve si alte destinatii, potrivit legii.

Inchiderea conturilor 121 "Profit sau pierdere" si 129 "Repartizarea profitului" se efectueaza la inceputul exercitiului financiar urmator celui pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale. Ca urmare, cele doua conturi apar cu soldurile corespunzatoare, in bilantul intocmit pentru exercitiul financiar la care se refera situatiile financiare anuale.

In contul 117 "Rezultatul reportat" se evidentiaza distinct rezultatul reportat provenit din preluarea la inceputul exercitiului financiar curent, a rezultatului din contul de profit si pierdere al exercitiului financiar precedent, precum si rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile.

Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale. in lipsa unor prevederi legale exprese, ordinea surselor din care se acopera pierderea contabila este la latitudinea adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, respectiv a consiliului de administratie.

In cazul corectarii de erori care genereaza pierdere contabila reportata, aceasta trebuie acoperita inainte de efectuarea oricarei repartizari de profit.

miercuri, 21 martie 2012

Ordin ANAF nr. 283/2012 - pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 3.294/2011 privind competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale

In Monitorul oficial nr. 158 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 283/2012 - pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 3.294/2011 privind competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale.

Procedura de solicitare si emitere, in format electronic, a adeverintei privind inregistrarea documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social

In Monitorul oficial nr. 148 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 205/2012 - pentru aprobarea Procedurii de solicitare si emitere, in format electronic, a adeverintei privind inregistrarea documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social.

Acest ordin aproba:

- Procedura de solicitare si emitere, in format electronic, a adeverintei privind inregistrarea documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social
- modelul formularului Cerere de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si de eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social;
- modelul formularului Adeverinta privind inregistrarea documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social;
- modelul formularului Certificat pentru spatiul cu destinatie de sediu social.

Modelul cererii se poate descarca de aici >>>

Mai multe detalii aici >>>

joi, 15 martie 2012

Indrumari privind limitarea raspunderii civile a expertilor contabili si contabililor autorizati

Pe site-ul CECCAR Constatnta au fost publicate indrumari privind limitarea raspunderii civile a expertilor contabili si contabililor autorizati, care pot fi consultate aici >>>

marți, 13 martie 2012

Ajustarea bazei de impozitare a TVA in cazul falimentului beneficiarului

Potrivit art. 138 din Codul fiscal, baza de impozitare a TVA se ajusteaza si in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.

Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 138 lit. d) din Codul fiscal, este permisa numai in situatia in care data declararii falimentului beneficiarilor a intervenit dupa data de 1 ianuarie 2004, inclusiv pentru facturile emise inainte de aceasta data, daca contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate ori taxa pe valoarea adaugata aferenta consemnata in aceste facturi nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.

Potrivit art. 159 din Codul fiscal referitor la corectarea documentelor, in situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d) din Codul fiscal. Astfel ca in cazul falimentului factura de ajustare nu se va transmite clientului.

In factura emisa se va face referire la factura initiala si ca aceasta este emisa in baza art. 138 lit d). din Codul fiscal. De asemenea se va mentiona si hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii falimentului.

Facturile emise in baza art. 138 se trec in decontul de TVA 300 potrivit Ordin ANAF nr. 3665/2011 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata".

luni, 12 martie 2012

Tranzactii intre persoanele afiliate. Dosarul preturilor de transfer.

Potrivit art. 11 din Codul fiscal in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei. La stabilirea pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate se foloseste cea mai adecvata dintre urmatoarele metode:

a) metoda compararii preturilor, prin care pretul de piata se stabileste pe baza preturilor platite altor persoane care vand bunuri sau servicii comparabile catre persoane independente;
b) metoda cost-plus, prin care pretul de piata se stabileste pe baza costurilor bunului sau serviciului asigurat prin tranzactie, majorat cu marja de profit corespunzatoare;
c) metoda pretului de revanzare, prin care pretul de piata se stabileste pe baza pretului de revanzare al bunului sau serviciului vandut unei persoane independente, diminuat cu cheltuiala cu vanzarea, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit;
d) orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.

Potrivit art. 7 din Codul fiscal o persoana este afiliata cu alta persoana daca relatia dintre ele este definita de cel putin unul dintre urmatoarele cazuri:

a) o persoana fizica este afiliata cu alta persoana fizica, daca acestea sunt sot/sotie sau rude pana la gradul al III-lea inclusiv. Intre persoanele afiliate, pretul la care se transfera bunurile corporale sau necorporale ori se presteaza servicii reprezinta pret de transfer;
b) o persoana fizica este afiliata cu o persoana juridica daca persoana fizica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot detinute la persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica;
c) o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca cel putin:

     (i) prima persoana juridica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza persoana juridica;
     (ii) a doua persoana juridica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la prima persoana juridica;
     (iii) o persoana juridica terta detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua.

Potrivit Ordinului ANAF nr. 222 / 2008 privind continutul dosarului preturilor de transfer, solicitarea organului fiscal competent de intocmire si prezentare, de catre contribuabil, a dosarului preturilor de transfer va fi efectuata in scris.

Refuzul de prezentare a dosarului preturilor de transfer sau prezentarea incompleta a dosarului la termenul stabilit de catre organele fiscale reprezinta efectuarea de tranzactii cu persoane afiliate fara justificarea cuantumului preturilor de transfer practicate. Organele fiscale competente, in cazul efectuarii de catre contribuabil de tranzactii cu persoane afiliate fara justificarea cuantumului preturilor de transfer practicate, vor estima cuantumul preturilor de transfer.

vineri, 9 martie 2012

CECCAR: Masuri pentru stimularea dezvoltarii profesiei

CECCAR a adoptat o serie de masuri pentru stimularea dezvoltarii profesiei contabile prin reducerea cotizatiilor variabile si fixe in anumite cazuri specifice care pot fi consultate aici >>>

miercuri, 7 martie 2012

Normele privind incheierea exercitiului financiar 2011 pentru societatile din domeniul asigurarilor

In Monitorul oficial nr. 3 / 2012 a fost publicat Ordinul CSA nr. 3/2011 pentru punerea in aplicare a Normelor privind incheierea exercitiului financiar 2011 pentru societatile din domeniul asigurarilor.

Aceste norme sunt aplicabile asiguratorilor, reasiguratorilor si brokerilor de asigurare si/sau reasigurare, asa cum sunt definiti la art. 2 lit. A pct. 5, lit. B pct. 39 si lit. C pct. 57 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor.

Anexa cu aceste norme se publica in Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 146 bis, care se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.

Legislatia CSA se poate consulta aici >>>

Modificarea Normelor privind pregatirea profesionala continua a consultantilor fiscali

In Monitorul oficial nr. 143 / 2012  a fost publicata Hotararea CCF nr. 4/2012 pentru modificarea art. 13 din Normele privind pregatirea profesionala continua a consultantilor fiscali, aprobate prin Hotararea Camerei Consultantilor Fiscali nr. 7/2007.

Potrivit acestei hotarari membrii Camerei Consultantilor Fiscali care au absolvit intr-un an calendaristic cursuri organizate de Ministerul Finantelor Publice, de asociatiile profesionale sau societatile de profil din tara, in baza acordurilor incheiate de Camera Consultantilor Fiscali cu acestea, pot solicita includerea numarului de ore efectuate in  orele de pregatire profesionala, prevazute de prezentele norme.

Totodata membrii Camerei Consultantilor Fiscali care au participat la seminare, conferinte, colocvii internationale pe teme fiscale sau pe probleme legate de profesia de consultant fiscal pot solicita includerea numarului de ore efectuate in  orele de pregatire profesionala, prevazute de prezentele norme.

Hotararea CCF nr. 4/2012 se poate consulta aici >>>

Ordinul ANAF nr. 207/2012 privind aprobarea modalitatilor si procedurilor pentru realizarea supravegherii fiscale a productiei, depozitarii, circulatiei si importului produselor accizabile

In Monitorul oficial nr. 138 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 207/2012 privind aprobarea modalitatilor si procedurilor pentru realizarea supravegherii fiscale a productiei, depozitarii, circulatiei si importului produselor accizabile.

Procedura de indreptare a erorilor cuprinse in declaratiile fiscale in cazul depunerii de catre contribuabili a unei declaratii rectificative

In Monitorul oficial nr. 137 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 144/2012 - pentru aprobarea Procedurii de indreptare a erorilor cuprinse in declaratiile fiscale in cazul depunerii de catre contribuabili a unei declaratii rectificative.

Acest ordin pune in aplicare art. 84 din OG nr. 92 / 2003 codul de procedura fiscala care prevede ca:

(1) Declaratiile fiscale pot fi corectate de catre contribuabil, din proprie initiativa, pe perioada termenului de prescriptie a dreptului de a stabili obligatii fiscale.
(2) Declaratiile fiscale pot fi corectate ori de cate ori contribuabilul constata erori in declaratia initiala, prin depunerea unei declaratii rectificative.
(3) In cazul taxei pe valoarea adaugata, corectarea erorilor din deconturile de taxa se realizeaza potrivit prevederilor Codului fiscal. Erorile materiale din decontul de taxa pe valoarea adaugata se corecteaza potrivit procedurii aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(4) Declaratiile fiscale nu pot fi depuse si nu pot fi corectate dupa anularea rezervei verificarii ulterioare, cu exceptia situatiilor  in care corectia se datoreaza indeplinirii sau neindeplinirii unei conditii prevazute de lege care impune corectarea bazei de impunere si/sau a impozitului aferent.
(5) Prin erori, in sensul prezentului articol, se intelege erori cu privire la cuantumul impozitelor, taxelor si contributiilor, bunurile si veniturile impozabile, precum si alte elemente ale bazei de impunere.
(6) In situatia in care in timpul inspectiei fiscale contribuabilul depune sau corecteaza declaratiile fiscale aferente perioadelor si impozitelor, taxelor, contributiilor si altor venituri ce fac obiectul inspectiei fiscale, acestea nu vor fi luate in considerare de organul fiscal.

Continutul acestui ordin se poate consulta aici >>>

joi, 1 martie 2012

Procedura unitara pentru aplicarea prevederilor art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal

In Monitorul oficial nr. 129 / 2012 a fost publicat Ordinul MFP nr. 247 / 2012 care stabileste procedura unitara pentru aplicarea prevederilor art. 52 privind impunerea veniturilor platite in baza contractelor civile incheiate potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, (Codul civil), in forma scrisa, in vederea impunerii fiscale.

Potrivit art. 52 din Codul fiscal pentru urmatoarele venituri, platitorii persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila au obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite:

a) venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
b) venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent;
c) venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;
d) venitul obtinut de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil, potrivit titlului IV^1  - Impozitul pe veniturile microintreprinderilor - din Codul fiscal, care nu genereaza o persoana juridica.

Procedura unitara pentru aplicarea prevederilor art. 52 din Codul fiscal se poate consulta aici >>>

Modificare COR 2012

In Monitorul oficial nr. 128 / 2012 a fost publicat Ordinul MMFPS nr. 177 / 2012 privind modificarea si completarea Clasificarii ocupatiilor din Romania - nivel de ocupatie (sase caractere), aprobata prin Ordinul ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica nr. 1.832/856/2011.

Ordinul MMFPS nr. 177 / 2012 se poate consulta aici >>>

Clasificarii ocupatiilor din Romania se poate consulta aici >>>

luni, 27 februarie 2012

Protocol de colaborare CECCAR - Inspectia Muncii

In data de 25 ianuarie 2012 CECCAR a incheiat un Protocol de Colaborare cu Inspectia Muncii, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.

Obiectivele protocolului si alte detalii legate de acest subiect se pot consulta aici >>>

marți, 21 februarie 2012

Ordin MFP nr. 225 / 2012 - privind indicele preturilor de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual pe anul 2012

Potrivt Ordinului MFP nr. 225 / 2012, pentru anul fiscal 2012, indicele preturilor de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual este 3,5%.

Potrivit art. 34 alin. (8) din Codul fiscal contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, determina platile anticipate trimestriale in suma de o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele preturilor de consum, estimat cu ocazia elaborarii bugetului initial al anului pentru care se efectueaza platile anticipate, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata. Impozitul pe profit pentru anul precedent, pe baza caruia se determina platile anticipate trimestriale, este impozitul pe profit datorat conform declaratiei privind impozitul pe profit, fara a lua in calcul platile anticipate efectuate in acel an.

In prezent doar contribuabilii societati comerciale bancare - persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale bancilor - persoane juridice straine au obligatia de a declara si plati impozit pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial. Din data de 1 ianuarie 2013, si ceilalti contribuabilii, altii decat cei prevazuti la art. 34 alin. (5) din Codul fiscal, pot opta pentru declararea si plata impozitului pe profit anual, cu plati anticipate, efectuate trimestrial.

Ordinul MFP nr. 163 / 2012 privind aprobarea modelelor unor formulare emise in aplicarea prevederilor art. XI din Ordonanta Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale

In Monitorul oficial nr. 163 / 2012 a fost publicat Ordinul MFP nr. 163 / 2012 privind aprobarea modelelor unor formulare emise in aplicarea prevederilor art. XI din Ordonanta Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.

Acest ordin aproba modelul deciziei de anulare a penalitatilor de intarziere si modelul deciziei de reducere a penalitatilor de intarziere.

Important: In declaratia 394 se mentioneaza si facturile prin taxare inversa

Potrivit Ordinului ANAF nr. 3596 / 2011 in Declaratia informativa 394 privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national se declara si facturile care au fost emise in perioada de raportare si care au inscrisa mentiunea "taxare inversa" si pentru care exigibilitatea intervine in perioada de raportare.

Declaratia informativa 394 privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national in format electronic se descarca de aici >>>

Ordinul ANAF nr. 3596 / 2011 se poate consulta aici >>>

luni, 20 februarie 2012

Declaratia 101 privind impozitul pe profit pentru anul 2012

Potrivit Ordinului ANAF nr. 155/2012 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, Declaratia 101 privind impozitul pe profit se completeaza si se depune anual de catre platitorii de impozit pe profit, pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator.

Contribuabilii prevazuti la art. 34 alin. (5) lit. a) si b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, depun declaratia anuala de impozit pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator, adica:

- organizatiile nonprofit;
- contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura.

Declaratia 101 se depune la organul fiscal in a carui evidenta fiscala contribuabilul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii.

Contribuabilii care au optat pentru definitivarea inchiderii exercitiului financiar 2011 pana la data de 25 februarie 2012, potrivit prevederilor art. 34 alin. (11) din Legea nr. 571/2003, in vigoare pana la 31 decembrie 2011, depun declaratia anuala de impozit pe profit pentru anul 2011 pana la data de 25 martie 2012, fara a depune formularul 100 pentru impozitul pe profit pentru trimestrul IV al anului 2011.

Persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva cu lichidare, potrivit legii, au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la inchiderea perioadei impozabile.

La completarea formularului se au in vedere prevederile Legii nr. 571/2003, ale Hotarârii Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum si deciziile Comisiei fiscale centrale constituite la nivelul Ministerului Finantelor Publice si deciziile Comisiei de proceduri fiscale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

In cazul in care platitorul corecteaza declaratia depusa, declaratia rectificativa se intocmeste pe acelasi model de formular, inscriind «X» in spatiul special prevazut in acest scop.

Declaratia 101 privind impozitul pe profit pentru declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2011 (actualizata in data de 08.02.2012) se poate descarca aici >>>

Continutul Ordinului ANAF nr. 155 / 2012 se poate consulta aici >>>

joi, 16 februarie 2012

Chestionare examen consultant fiscal - sesiunea octombrie 201

Camera consultantilor fiscali a publicat pe pagina proprie chestionarele si grilele de corectare de la examenul - sesiunea octombrie 2011. Click aici >>>

Inscrierile la testul de acces la profesia de auditor financiar

CAFR anunta ca inscrierile la testul de acces la profesia de auditor financiar se prelungesc pana la 23 februarie 2012 >>> 

Sursa: CAFR

Grupului fiscal unic din punctul de vedere al TVA

Potrivit Codui fiscal art. 127 alin. (8) in conditiile si in limitele prevazute in norme, este considerat drept grup fiscal unic un grup de persoane impozabile stabilite in Romania care, independente fiind din punct de vedere juridic, sunt in relatii stranse una cu alta din punct de vedere organizatoric, financiar si economic .

In sensul  art. 127 alin. (8) din Codul fiscal, grupul de persoane impozabile stabilite in Romania, independente din punct de vedere juridic si aflate in stransa legatura din punct de vedere financiar, economic si organizatoric, poate opta sa fie tratat drept grup fiscal, cu urmatoarele conditii:

a) o persoana impozabila nu poate face parte decat dintr-un singur grup fiscal; si
b) optiunea trebuie sa se refere la o perioada de cel putin 2 ani; si
c) toate persoanele impozabile din grup trebuie sa aplice aceeasi perioada fiscala.

Optiunea se refera la grup, nu la fiecare membru al grupului. Grupul fiscal se poate constitui din minimum doua persoane impozabile.

Grupul fiscal se poate constitui de catre persoane impozabile care sunt administrate de catre acelasi organ fiscal competent.

Se considera in stransa legatura din punct de vedere financiar, economic si organizatoric persoanele impozabile al caror capital este detinut direct sau indirect in proportie de mai mult de 50% de catre aceeasi actionari. indeplinirea acestei conditii se dovedeste prin certificatul constatator eliberat de catre Registrul Comertului si/sau, dupa caz, alte documente justificative.

In vederea implementarii grupului fiscal se depune la organul fiscal competent o cerere semnata de catre reprezentantii legali ai tuturor membrilor grupului, care sa cuprinda urmatoarele:

a) numele, adresa, obiectul de activitate si codul de inregistrare in scopuri de TVA al fiecarui membru;
b) dovada ca membrii sunt in stransa legatura;
c) numele membrului numit reprezentant.

Organul fiscal competent va lua o decizie oficiala prin care sa aprobe sau sa refuze implementarea grupului fiscal si va comunica acea decizie reprezentantului grupului, in termen de 60 de zile de la data primirii cererii. Implementarea grupului fiscal va intra in vigoare in prima zi din cea de-a doua luna urmatoare datei deciziei .

Reprezentantul grupului va notifica organului fiscal competent oricare dintre urmatoarele evenimente:

a) incetarea optiunii de a forma un grup fiscal unic, cu cel putin 30 de zile inainte de producerea evenimentului;
b) neindeplinirea conditiilor, care conduc la anularea tratamentului persoanelor impozabile ca grup fiscal sau a unei persoane ca membru al grupului fiscal, in termen de 15 zile de la producerea evenimentului care a generat aceasta situatie;
c) numirea unui alt reprezentant al grupului fiscal cu cel putin 30 de zile inainte de producerea evenimentului;
d) parasirea grupului fiscal de catre unul dintre membri, cu cel putin 30 de zile inainte de producerea evenimentului;
e) intrarea unui nou membru in grupul fiscal, cu cel putin 30 de zile inainte de producerea evenimentului.

Organul fiscal competent va putea in urma verificarilor efectuate:

a) sa anuleze tratamentul unei persoane ca membru al unui grup fiscal in cazul in care acea persoana nu mai intruneste criteriile de eligibilitate pentru a fi considerata un asemenea membru. Aceasta anulare va intra in vigoare incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care situatia a fost constatata de organele fiscale competente;
b) sa anuleze tratamentul persoanelor impozabile ca grup fiscal in cazul in care acele persoane impozabile nu mai intrunesc criteriile de eligibilitate pentru a fi considerate un asemenea grup. Aceasta anulare va intra in vigoare incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care situatia a fost constatata de organele fiscale competente;

De la data implementarii grupului fiscal unic:

a) fiecare membru al grupului fiscal, altul decat reprezentantul:

 1. va raporta in decontul de taxa 300 mentionat la art. 156^2 din Codul fiscal orice livrare de bunuri, prestare de servicii, import sau achizitie intracomunitara de bunuri sau orice alta operatiune realizata de sau catre acesta pe parcursul perioadei fiscale;
 2. va trimite decontul sau de taxa reprezentantului, iar o copie a acestui document organului fiscal de care apartine;
 3. nu va plati nicio taxa datorata si nu va solicita nicio rambursare conform decontului sau de taxa.

b) reprezentantul:

 1. va prelua, in primul decont consolidat, soldurile taxei de plata de la sfarsitul perioadei fiscale anterioare, neachitate pana la data depunerii acestui decont, precum si soldurile sumei negative a taxei pentru care nu s-a solicitat rambursarea din deconturile de TVA ale membrilor grupului aferente perioadei fiscale anterioare.
 2. va raporta in propriul decont de taxa, mentionat in art. 156^2 din Codul fiscal, orice livrare de bunuri, prestare de servicii, import sau achizitie intracomunitara de bunuri sau de servicii, precum si orice alta operatiune realizata de sau catre acesta pe parcursul perioadei fiscale;
 3. va raporta intr-un decont consolidat rezultatele din toate deconturile de TVA primite de la alti membri ai grupului fiscal, precum si rezultatele din propriul decont de taxa pentru perioada fiscala respectiva;
 4. va depune la organul fiscal de care apartine toate deconturile de taxa ale membrilor, precum si formularul de decont de taxa consolidat;
 5. va plati sau, dupa caz, va cere rambursarea taxei care rezulta din decontul de taxa consolidat.

miercuri, 15 februarie 2012

Circulara MFP nr. 420167 din 7 februarie 2012

Pe site-ul Ministerului de finante a fost postata Circulara nr. 420167 din 7 februarie 2012 referitoare la aplicarea unitara a prevederilor fiscale care au intrat in vigoare la 1 ianuarie 2012 cu privire la achizitia de vehicule rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului si de combustibil destinat utilizarii pentru vehiculele care au aceleasi caracteristici, aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile >>>

marți, 14 februarie 2012

Metodologie 2012 de distribuire a sumelor platite de contribuabili în contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale înregistrate de catre acestia

In Monitorul oficial nr. 109 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 138 / 2012 privind modificarea anexei la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.314/2007 pentru aprobarea Metodologiei de distribuire a sumelor platite de contribuabili în contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale înregistrate de catre acestia.

Acest ordin prevede noua metodologie, in vigoare de la 10 februarie 2012, de distribuire a sumelor platite de contribuabili în contul unic si de stingere a obligatiilor fiscale înregistrate de catre acestia.

Noua metodologie se poate consulta aici >>>

Ordin ANAF nr. 108 / 2012 - modificare procedura de solicitare si eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social si de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatia de sediu social

In Monitorul oficial nr. 99 / 2012  a fost publicat Ordinul  ANAF nr. 108 / 2012 pentru modificarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 2.112/2010 privind aprobarea Procedurii de solicitare si eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social si de înregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatia de sediu social, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Aceasta procedura se aplica de persoanele care, potrivit prevederilor art. 17 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, au obligatia ca, la inmatricularea unei societati comerciale sau la schimbarea sediului social, sa inregistreze la organul fiscal competent documentul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si sa obtina certificatul pentru spatiul cu destinatie de sediu social.

Incepand cu 8 februarie 2012 inregistrarea documentelor care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social la organul fiscal competent se efectueaza la solicitarea oficiului registrului comertului de pe langa tribunalul judetean sau al municipiului Bucuresti, prin transmiterea in format electronic a Cererii de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si de eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social, completata de persoana solicitanta, insotita de actele doveditoare ale dreptului de folosinta (cum ar fi: titlu de proprietate, contract de vanzare-cumparare, contract de inchiriere, contract de comodat sau alte acte care atesta dreptul de folosinta).

Oficiul registrului comertului transmite organului fiscal competent documentele prevazute mai sus, in format .pdf, prin posta electronica, pe adresa de e-mail dedicata.

Organul fiscal, dupa primirea prin posta electronica a documentatiei de la oficiul registrului comertului, verifica datele inscrise in cerere cu cele din actele doveditoare si preia informatiile in Registrul de evidenta a spatiilor cu destinatie de sediu social, inscriind si numarul de inregistrare atribuit de oficiul registrului comertului cererii.

Organul fiscal emite Adeverinta privind inregistrarea documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social si Certificatul pentru spatiul cu destinatie de sediu social, in format.pdf, inscriind in acestea si numarul de inregistrare atribuit de oficiul registrului comertului cererii.

Pentru procedura completa click aici >>>

Modelul cerererii se poate descarca de aici >>>

joi, 9 februarie 2012

Declaratia informativa privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe benficiari de venit nerezidenti conform art. 119 din Codul fiscal

Potrivit art. 119 din Codul fiscal platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii, conform Titlului V - Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania -, au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.

Modelul acestei declaratii este prevazut de HG nr. 44 / 2004 astfel cum a fost modificat de HG nr. 50 / 2012 si se poate consulta aici >>>

Modificarea normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal

In Monitorul oficial nr. 78 / 2012 a fost publicata HG nr. 50 / 2012 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004.

Textul acestei hotarari se poate consulta aici >>>

Codul fiscal actualizat inclusiv cu modificarile aduse de HG nr. 50 / 2012 se poate consulta aici >>>

miercuri, 8 februarie 2012

Nivelul ratei dobanzii de referinta BNR incepand din 3 februarie 2012

Potrivit circularei BNR nr. 5 / 2012, incepand cu data de 3 februarie 2012, nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei este de 5,50% pe an.

Prevederi referitoare la calculul impozitului pe profit

La calculul impozitului pe profit, potrivit art. 23 alin. (5) din Codul fiscal in cazul imprumuturilor obtinute de la alte entitati dobanzile deductibile sunt limitate la nivelul ratei dobanzii de referinta a BNR, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei.

Astfel, valoarea cheltuielilor cu dobanzile in cazul imprumuturilor in lei obtinute de la alte entitati care excede nivelului de deductibilitate de 5,5% pe an este nedeductibila, fara a mai fi luata in calcul in perioadele urmatoare.

In cadrul imprumuturilor obtinute de la alte entitati nu intra imprumuturile obtinute direct sau indirect de la banci internationale de dezvoltare si organizatii similare, si cele care sunt garantate de stat, cele aferente imprumuturilor obtinute de la institutiile de credit romane sau straine, institutiile financiare nebancare, de la persoanele juridice care acorda credite potrivit legii, precum si cele obtinute in baza obligatiunilor admise la tranzactionare pe o piata reglementata.

Audit financiar: Hotarare CAFR nr. 274 / 2011

In Monitorul oficial nr. 86 / 2012 a fost publicata Hotararea CAFR nr. 274/2011 - privind modificarea si completarea Hotararii Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania nr. 182/2010 pentru aprobarea procedurilor privind revizuirea calitatii activitatii de audit financiar si a altor activitati desfasurate de auditorii financiari.

Standardelor internationale de raportare financiara: Ordinul CNVM nr. 116/2011

In Monitorul oficial nr. 82 / 2012 a fost publicat Ordinul CNVM nr. 116/2011 - pentru aprobarea Instructiunii nr. 6/2011 privind aplicarea Standardelor internationale de raportare financiara de catre entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.

Publicitate bilant anual pentru societatile comerciale care au o cifra anuala de afaceri de peste 10 milioane lei

Potrivit art. 185 alin. (4) din Legea nr. 31 / 1990 societatile comerciale care au o cifra anuala de afaceri de peste 10 milioane lei au obligatia de a publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, un anunt prin care se confirma depunerea situatiilor financiare anuale, raportul lor administratorilor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, dupa caz, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice.

marți, 7 februarie 2012

Modificare procedura de solicitare si eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social

In Monitorul oficial nr. 75 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 78 / 2012 pentru modificarea pct. 8 din anexa nr. 1 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.112/2010 privind aprobarea Procedurii de solicitare si eliberare a certificatului pentru spatiul cu destinatie de sediu social si de inregistrare a documentului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatia de sediu social, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Ordinul ANAF nr. 78 / 2012 se poate consulta aici >>>

Declaratia 101 privind impozitul pe profit pentru anul 2011

In Monitorul oficial nr. 75 / 2012 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 70 / 2012 pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.

Acest ordin modifica:

- modelul formularului Declaratie 101 privind impozitul pe profit", cod 14.13.01.04;
- instructiunile de completare a formularului 101 «Declaratie privind impozitul pe profit», cod.14.13.01.04;
- instructiunile de completare a formularului 100 «Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat», cod 14.13.01.99/bs.

Noul model al declaratiei 101 care se depune pentrul anul 2011 se poate consulta aici >>>

Ordinul ANAF nr. 70 / 2012 se poate consulta aici >>>

Declaratie informativa 393 privind veniturile obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane, cu locul de plecare din Romania

Potrivit art. 156^3 alin. (6) din Codul fiscal persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal, care presteaza servicii de transport international, trebuie sa comunice printr-o notificare scrisa organelor fiscale competente, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator, suma totala a veniturilor obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane cu locul de plecare din Romania.

Declaratia la care se face referire la art. 156^3 alin. (6) din Codul fiscal este declaratia 393 "Declaratie informativa privind veniturile obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane, cu locul de plecare din Romania in anul ....".

Modelul si continutul formularului 393 a fost aprobat de Ordinul ANAF nr. 1081 / 2011 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de declaratii informative. Aceasta declaratie se completeaza cu ajutorul programului de asistenta >>>

Formularul 393 "Declaratie informativa privind veniturile obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane, cu locul de plecare din Romania in anul ...." se depune în format electronic, astfel:
 
- la registratura organului fiscal competent;
- la posta, prin scrisoare recomandata.

Modelul si normele de completare a declaratiei 393 se poate consulta aici >>>

luni, 6 februarie 2012

Declaratile informative 392 A si 392 B

Potrivit art. 156^3 alin. (4) din Codul fiscal persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, a caror cifra de afaceri, astfel cum este prevazuta la art. 152 alin. (2) din Codul fiscal, realizata la finele unui an calendaristic, este inferioara sumei de 35.000 euro, calculata la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si rotunjita la urmatoarea mie (adica de 119.000 lei), trebuie sa comunice printr-o notificare scrisa organelor fiscale de care apartin, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator, urmatoarele informatii:

a) suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii catre persoane inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, precum si suma taxei aferente;
b) suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii catre persoane care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, precum si suma taxei aferente.

Declaratia la care se face referire la art. 156^3 alin. (4) din Codul fiscal este declaratia 392A.

Totodata potrivit art. 156^3 alin. (5) din Codul fiscal persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, a caror cifra de afaceri, astfel cum este prevazuta la art. 152 din Codul fiscal, dar excluzand veniturile obtinute din vanzarea de bilete de transport international rutier de persoane, realizata la finele unui an calendaristic, este inferioara sumei de 35.000 euro, calculata la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si rotunjita la urmatoarea mie, trebuie sa comunice printr-o notificare scrisa organelor fiscale competente pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator, urmatoarele informatii:

a) suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii catre persoane inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal;
b) suma totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii catre persoane care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal;
c) suma totala si taxa aferenta achizitiilor de la persoane inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal;
d) suma totala a achizitiilor de la persoane care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal.

Declaratia la care se face referire la art. 156^3 alin. (5) din Codul fiscal este declaratia 392 B.

Modelul si continutul formularelor 392 A si 392 B a fost aprobat de Ordinul ANAF nr. 1081 / 2011. Aceste declaratii se completeaza cu ajutorul programului de asistenta >>>
 
Modelul si normele de completare a declaratiilor 392 A si 392 B se pot consulta aici >>>

Modelul Declaratiei informative 394 privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national care se depune electronic o data cu Decontul de TVA 300 incepand din 2012

ANAF a publicat modelul formularului electronic al Declaratiei 394, care se poate descarca de aici >>>

Mai multe detalii aici >>>

AFM: Codul pentru perioada pana la luna martie 2012 pentru aplicatia de intocmire a declaratiior privind obligatiile de plata catre Fondul pentru mediu

Administratia Fondului pentru Mediu a publicat codul pentru perioada pana la luna martie 2012 pentru aplicatia de intocmire a declaratiior privind obligatiile de plata catre Fondul pentru mediu. Acesta se poate consulta aici >>>

vineri, 3 februarie 2012

Ordin MFP nr. 74 / 2012 reglementarea unor aspecte privind rezidenta fiscala in Romania a persoanelor fizice

In Monitorul oficial nr. 73 / 2012  a fost publicat Ordin MFP nr. 74 / 2012 reglementarea unor aspecte privind rezidenta fiscala in Romania a persoanelor fizice.

Acest ordin se poate consulta aici >>>