In Monitorul oficial nr. 1.040 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 1488/3198/2017 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru
autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru
emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru
autovehicule.
Acest ordin a fost publicat pentru a pune in aplicare prevederile Ordonanţei de urgenţă nr. 52/2017 privind
restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi
autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante
provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule.
marți, 9 ianuarie 2018
Ordinul nr. 1488/3198/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule
Ordinul nr. 3726/2017 pentru modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.695/2016 pentru aprobarea formularelor privind definitivarea impozitului anual pe venit şi a contribuţiilor sociale datorate de persoanele fizice
In Monitorul oficial nr. 1.038 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 3726/2017 pentru modificarea şi
completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
nr. 3.695/2016 pentru aprobarea formularelor privind definitivarea impozitului
anual pe venit şi a contribuţiilor sociale datorate de persoanele fizice.
Acest ordin modifica modelul formularelor:
- 205 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă, veniturile din jocuri de noroc şi câştigurile/pierderile din investiţii, pe beneficiari de venit", cod 14.13.01.13/l;
- 207 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenţi", cod 14.13.01.13/v.n..
Totodata acest ordin introduce urmatoarele formulare fiscale:
- Notificare privind nedepunerea la termen a declaraţiei de impunere, cod 14.13.07.13/v;
Acest ordin modifica modelul formularelor:
- 205 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă, veniturile din jocuri de noroc şi câştigurile/pierderile din investiţii, pe beneficiari de venit", cod 14.13.01.13/l;
- 207 "Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenţi", cod 14.13.01.13/v.n..
Totodata acest ordin introduce urmatoarele formulare fiscale:
- Notificare privind nedepunerea la termen a declaraţiei de impunere, cod 14.13.07.13/v;
- Notificare privind
nedepunerea la termen a declaraţiei informative, cod 14.13.07.13/i;
- Notificare privind
completarea eronată a declaraţiei informative, cod 14.13.07.13/i.e;
- Notificare privind
neconcordanţele între veniturile declarate şi cele existente în evidenţa
fiscală, cod 14.13.08.13/n;
- Notificare privind nedepunerea la termen a declaraţiei de impunere
conform art. 107 alin. (5) din
Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cod 14.13.07.13/t.
Ordonanţa de urgenţă nr. 113/2017 pentru prorogarea unui termen
In Monitorul oficial nr. 1.038 / 2017 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 113/2017 pentru
prorogarea unui termen.
Aceasta ordonanta precizeaza ca termenul prevăzut la art. II alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 30/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 31 august 2017, referitor la art. 163 alin. (2) privind plata în contul unic a creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central, se prorogă până la 1 iulie 2018.
Aceasta ordonanta precizeaza ca termenul prevăzut la art. II alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 30/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 31 august 2017, referitor la art. 163 alin. (2) privind plata în contul unic a creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central, se prorogă până la 1 iulie 2018.
Noile modele valabile din 2018 a formularelor utilizate în administrarea impozitului pe venit
In Monitorul oficial nr. 1.038 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 3780/2017 pentru aprobarea modelului
şi conţinutului unor formulare utilizate în administrarea impozitului pe
venit, care a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2018.
Acest ordin aprobă modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare ale următoarelor formulare:
- 256 "Decizie de impunere din
oficiu a veniturilor persoanelor fizice", cod 14.13.02.13/o şi "Anexă la Decizia
de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice";
Acest ordin aprobă modelul, conţinutul şi instrucţiunile de completare ale următoarelor formulare:
- 220 "Declaraţie privind
venitul estimat/norma de venit", cod 14.13.01.13/3p şi "Fişa capacităţii de
cazare", cod 14.13.01.13/3p;
- 221 "Declaraţie privind
veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit", cod
14.13.01.13/9 şi "Anexa nr. . . . la Declaraţia privind veniturile din
activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit", cod 14.13.01.13/9;
- 222 "Declaraţie informativă
privind începerea/încetarea activităţii persoanelor fizice care desfăşoară
activitate în România şi care obţin venituri sub formă de salarii şi asimilate
salariilor din străinătate", cod 14.13.01.13/5i;
- 223 "Declaraţie privind
veniturile estimate pentru asocierile fără personalitate juridică şi pentru
entităţile supuse regimului transparenţei fiscale", cod 14.13.01.13/1i;
- 224 "Declaraţie privind
veniturile sub formă de salarii şi asimilate salariilor din străinătate obţinute
de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România", cod
14.13.01.13/5;
- 257 "Decizie de anulare a
deciziei de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice", cod
14.13.02.13/d.d.o;
- 260 "Decizie de impunere
privind plăţile anticipate cu titlu de impozit/impozitul anual datorat", cod
14.13.02.13./3a şi anexa "Situaţie privind modul de stabilire a venitului net pe
baza normelor de venit".
luni, 8 ianuarie 2018
Ordinul nr. 3781/2017 privind modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă
In Monitorul oficial nr. 1.037 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 3781/2017 privind modificarea şi
completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate
pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere
sau reţinere la sursă.
Acest ordin modifica nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat si instrucţiuni de completare a formularului 100 «Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat».
Acest ordin modifica nomenclatorul obligaţiilor de plată la bugetul de stat si instrucţiuni de completare a formularului 100 «Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat».
Legea prevenirii nr. 270/2017
In Monitorul oficial nr. 1.037 / 2017 a fost publicata Legea prevenirii nr. 270/2017, care va intra in vigoare de la 17 ianuarie 2018.
Scopul acestei legi este de a reglementa o serie de instrumente care să asigure prevenirea săvârşirii de contravenţii.
Toate autorităţile/instituţiile publice cu atribuţii de control, constatare şi sancţionare a contravenţiilor au obligaţia, corespunzător domeniilor aflate în responsabilitatea acestora, ca, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a acestei legi, să elaboreze şi să difuzeze materiale documentare şi ghiduri şi să aloce pe pagina de internet secţiuni special dedicate informării publice privind:
În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la
data expirării termenului de remediere, autoritatea / instituţia publică cu
atribuţii de control are obligaţia să reia controlul şi să completeze partea a
II-a a planului de remediere anexat la procesul-verbal de constatare a
contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii şi, dacă este cazul, registrul unic de
control, cu menţiuni privind modalitatea de respectare a măsurilor de remediere
dispuse. În situaţia în care, cu
ocazia reluării controlului, se constată neîndeplinirea de către contravenient a
obligaţiilor legale conform măsurilor de remediere stabilite, în termenul
acordat, agentul constatator încheie un alt proces-verbal de constatare a
contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, prin care se constată săvârşirea de
contravenţii şi se aplică sancţiunea/sancţiunile contravenţionale, altele decât
avertisment, cu respectarea legislaţiei care stabileşte şi sancţionează
contravenţiile prevăzute în hotărârea Guvernului care se va adopta în cursul lunii ianuarie 2018.
Scopul acestei legi este de a reglementa o serie de instrumente care să asigure prevenirea săvârşirii de contravenţii.
Toate autorităţile/instituţiile publice cu atribuţii de control, constatare şi sancţionare a contravenţiilor au obligaţia, corespunzător domeniilor aflate în responsabilitatea acestora, ca, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a acestei legi, să elaboreze şi să difuzeze materiale documentare şi ghiduri şi să aloce pe pagina de internet secţiuni special dedicate informării publice privind:
a) legislaţia în vigoare
referitoare la constatarea şi sancţionarea contravenţiilor;
b) drepturile şi obligaţiile
acestor autorităţi/instituţii publice în desfăşurarea activităţilor de
constatare a contravenţiilor şi aplicare a sancţiunilor contravenţionale, precum
şi drepturile şi obligaţiile persoanelor care sunt supuse acestor
activităţi;
c) indicarea, distinct, a faptelor contravenţionale pentru care
autoritatea/instituţia publică are competenţe de constatare şi aplicare a
sancţiunilor contravenţionale, precum şi a sancţiunilor şi/sau a altor măsuri
aplicabile.
În aplicarea acestei legi, contravenţiile, precum şi modelul planului de remediere care se anexează la procesul- verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, care se va adopta în cursul lunii ianuarie 2018.
În cazul constatării săvârşirii uneia dintre contravenţiile stabilite prin hotărârea Guvernului precizata mai sus, agentul constatator încheie un proces-verbal de constatare a contravenţiei prin care se aplică sancţiunea avertismentului şi la care anexează un plan de remediere, cu respectarea prevederilor prezentei legi. În această situaţie nu se aplică sancţiuni contravenţionale complementare.
Modelul planului de remediere care se anexează la procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii este prevăzut în hotărârea de Guvern care se va adopta în cursul lunii ianuarie 2018.
În aplicarea acestei legi, contravenţiile, precum şi modelul planului de remediere care se anexează la procesul- verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, care se va adopta în cursul lunii ianuarie 2018.
În cazul constatării săvârşirii uneia dintre contravenţiile stabilite prin hotărârea Guvernului precizata mai sus, agentul constatator încheie un proces-verbal de constatare a contravenţiei prin care se aplică sancţiunea avertismentului şi la care anexează un plan de remediere, cu respectarea prevederilor prezentei legi. În această situaţie nu se aplică sancţiuni contravenţionale complementare.
Agentul constatator nu
întocmeşte un plan de remediere, caz în care se aplică doar sancţiunea
avertismentului, în următoarele situaţii:
a) în cazul în care, în cursul
derulării controlului, contravenientul îşi îndeplineşte obligaţia
legală;
b) în cazul în care contravenţia
săvârşită nu este continuă.
Sancţiunea avertismentului
se aplică şi în situaţia în care
sancţionarea contravenţiilor prevăzute de hotărârea Guvernului (care se va adopta în cursul lunii ianuarie 2018) stabileşte expres
excluderea de la aplicare a avertismentului.
Responsabilitatea
îndeplinirii măsurilor de remediere revine persoanei care, potrivit legii,
poartă răspunderea contravenţională pentru faptele constatate.
Modelul planului de remediere care se anexează la procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii este prevăzut în hotărârea de Guvern care se va adopta în cursul lunii ianuarie 2018.
Agentul constatator are obligaţia să verifice în
registrul unic de control şi în evidenţele autorităţii/instituţiei publice din
care face parte, dacă contravenientul a beneficiat de prevederile legii prevenirii.
joi, 4 ianuarie 2018
Plata defalcată a TVA, modificari in vigoare de la 1 ianuarie 2018
In Monitorul oficial nr. 1.036 / 2017 a fost publicata Legea nr. 275/2017 pentru aprobarea Ordonanţei
Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, care a intrat in vigoare la 31 decembrie 2017.
Potrivit modificarii aduse de aceasta lege au obligaţia să deschidă şi să utilizeze cel puţin un cont de TVA persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, pentru încasarea şi plata TVA, şi instituţiile publice înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal pentru încasarea TVA, care se află în cel puţin una dintre următoarele situaţii:
c) se află sub incidenţa legislaţiei naţionale privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă.
Totusi, persoanele impozabile şi instituţiile publice, înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, altele decât cele prevăzute mai sus, pot opta pentru plata defalcată a TVA. Persoanele care optează pentru aplicarea plăţii defalcate a TVA notifică organul fiscal competent în acest sens.
Persoanele impozabile, cu excepţia instituţiilor publice, înregistrate în scopuri de TVA, au obligaţia să plătească contravaloarea TVA aferente achiziţiilor de bunuri şi servicii într-un cont de TVA al furnizorului/prestatorului care aplică mecanismul plăţii defalcate a TVA.
În cazul furnizorilor/prestatorilor care aplică plata defalcată a TVA şi care nu au comunicat contul de TVA beneficiarilor (înregistrati în scopuri de TVA), beneficiarii au obligaţia să plătească suma reprezentând TVA aferentă achiziţiilor în contul de TVA al furnizorului/prestatorului deschis la Trezoreria Statului.
Aceasta lege precizeaza ca persoanele impozabile care optează pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcată a TVA după 1 ianuarie 2018 beneficiază de o reducere cu 5% a impozitului pe profit/pe veniturile microîntreprinderilor aferent perioadei în care aplică sistemul. De aceeaşi facilitate beneficiază, începând cu 1 ianuarie 2018, şi persoanele care au optat pentru aplicarea mecanismului plăţilor defalcate a TVA în anul 2017.
Registrul persoanelor care aplica TVA defalcata se poate consulta aici >>>.
Potrivit modificarii aduse de aceasta lege au obligaţia să deschidă şi să utilizeze cel puţin un cont de TVA persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, pentru încasarea şi plata TVA, şi instituţiile publice înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal pentru încasarea TVA, care se află în cel puţin una dintre următoarele situaţii:
a) la 31 decembrie 2017
înregistrează obligaţii fiscale reprezentând TVA, restante conform art. 157 din Legea nr. 207/2015
privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
denumită în continuare Codul de procedură fiscală, cu excepţia celor a căror
executare silită este suspendată în condiţiile art. 235 din Codul de procedură
fiscală, în cuantum mai mare de 15.000 de lei în cazul contribuabililor mari,
10.000 de lei în cazul contribuabililor mijlocii, 5.000 de lei pentru restul
contribuabililor, dacă aceste obligaţii nu sunt achitate până la data de 31
ianuarie 2018;
b) începând cu data de 1
ianuarie 2018 înregistrează obligaţii fiscale reprezentând TVA, restante conform
art. 157 din Codul de procedură
fiscală, neachitate în termen de 60 de zile lucrătoare de la scadenţă, cu
excepţia celor a căror executare silită este suspendată în condiţiile art. 235 din Codul de procedură
fiscală, în cuantum mai mare de 15.000 de lei în cazul contribuabililor mari,
10.000 de lei în cazul contribuabililor mijlocii, 5.000 de lei pentru restul
contribuabililor;
c) se află sub incidenţa legislaţiei naţionale privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă.
Totusi, persoanele impozabile şi instituţiile publice, înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, altele decât cele prevăzute mai sus, pot opta pentru plata defalcată a TVA. Persoanele care optează pentru aplicarea plăţii defalcate a TVA notifică organul fiscal competent în acest sens.
Persoanele impozabile, cu excepţia instituţiilor publice, înregistrate în scopuri de TVA, au obligaţia să plătească contravaloarea TVA aferente achiziţiilor de bunuri şi servicii într-un cont de TVA al furnizorului/prestatorului care aplică mecanismul plăţii defalcate a TVA.
În cazul furnizorilor/prestatorilor care aplică plata defalcată a TVA şi care nu au comunicat contul de TVA beneficiarilor (înregistrati în scopuri de TVA), beneficiarii au obligaţia să plătească suma reprezentând TVA aferentă achiziţiilor în contul de TVA al furnizorului/prestatorului deschis la Trezoreria Statului.
Aceasta lege precizeaza ca persoanele impozabile care optează pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcată a TVA după 1 ianuarie 2018 beneficiază de o reducere cu 5% a impozitului pe profit/pe veniturile microîntreprinderilor aferent perioadei în care aplică sistemul. De aceeaşi facilitate beneficiază, începând cu 1 ianuarie 2018, şi persoanele care au optat pentru aplicarea mecanismului plăţilor defalcate a TVA în anul 2017.
Registrul persoanelor care aplica TVA defalcata se poate consulta aici >>>.
miercuri, 3 ianuarie 2018
Plafonul de scutire de TVA de 220.000 lei ramane inca in vigoare
Ministerul Finantelor a emis urmatorul comunicat de presa:
"Prin comunicatul din 20 octombrie 2017, Ministerul Finanțelor Publice a informat opinia publică cu privire la aprobarea acordată României de Consiliul Uniunii Europene prin Decizia 2017/1855 de a aplica un plafon de scutire de TVA pentru mici întreprinderi de maximum 88.500 euro, calculat la cursul de schimb din ziua aderării României la Uniunea Europeană, respectiv 300.000 lei.
În același comunicat se preciza că actul normativ prin care se poate pune în practică această decizie se află în dezbatere în Parlamentul României și că în momentul finalizării procesului legislativ, Ministerul Finanțelor Publice va comunica opiniei publice data de la care decizia mai sus menționată va putea fi aplicată.
Având în vedere că până la această dată nu s-a finalizat dezbaterea parlamentară a actului normativ menționat, vă informăm că până la data aprobării prin lege a noului plafon de scutire de TVA de 300.000 de lei, se aplică plafonul de scutire prevăzut la art. 310 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, respectiv 220.000 lei. "
"Prin comunicatul din 20 octombrie 2017, Ministerul Finanțelor Publice a informat opinia publică cu privire la aprobarea acordată României de Consiliul Uniunii Europene prin Decizia 2017/1855 de a aplica un plafon de scutire de TVA pentru mici întreprinderi de maximum 88.500 euro, calculat la cursul de schimb din ziua aderării României la Uniunea Europeană, respectiv 300.000 lei.
În același comunicat se preciza că actul normativ prin care se poate pune în practică această decizie se află în dezbatere în Parlamentul României și că în momentul finalizării procesului legislativ, Ministerul Finanțelor Publice va comunica opiniei publice data de la care decizia mai sus menționată va putea fi aplicată.
Având în vedere că până la această dată nu s-a finalizat dezbaterea parlamentară a actului normativ menționat, vă informăm că până la data aprobării prin lege a noului plafon de scutire de TVA de 300.000 de lei, se aplică plafonul de scutire prevăzut la art. 310 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, respectiv 220.000 lei. "
vineri, 29 decembrie 2017
Ordinul nr. 3769/2017 privind modificarea anexei nr. 2 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.140/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare fiscală a contribuabililor nerezidenţi care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente, precum şi a modelului şi conţinutului formularului 013 "Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţie de radiere pentru contribuabilii nerezidenţi care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente"
In Monitorul oficial nr. 1.033 / 2017 a fost publicat Ordinul nr. 3769/2017 privind modificarea anexei
nr. 2 la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.
3.140/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare fiscală a
contribuabililor nerezidenţi care desfăşoară activitate în România prin unul sau
mai multe sedii permanente, precum şi a modelului şi conţinutului formularului
013 "Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţie de
radiere pentru contribuabilii nerezidenţi care desfăşoară activitate în România
prin unul sau mai multe sedii permanente".
Acest ordin precizeaza ca contribuţia asiguratorie pentru muncă se înscrie, cu data de 1 ianuarie 2018, în vectorul fiscal al contribuabililor care, la data de 31 decembrie 2017, au calitatea de angajatori sau sunt asimilaţi acestora. Aceasta modificare a vectorului fiscal se realizează, din iniţiativa organului fiscal competent, până la data de 15 ianuarie 2018.
Acest ordin precizeaza ca contribuţia asiguratorie pentru muncă se înscrie, cu data de 1 ianuarie 2018, în vectorul fiscal al contribuabililor care, la data de 31 decembrie 2017, au calitatea de angajatori sau sunt asimilaţi acestora. Aceasta modificare a vectorului fiscal se realizează, din iniţiativa organului fiscal competent, până la data de 15 ianuarie 2018.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)