luni, 10 ianuarie 2022

Legea nr. 317/2021 a bugetului de stat pe anul 2022

În Monitorul oficial nr. 1238/2021 a fost publicata Legea nr. 317/2021 a bugetului de stat pe anul 2022, in vigoare de la 31 decembrie 2021

Bugetul de stat pe anul 2022 se stabileşte la venituri în sumă de 216.444,7 milioane lei, iar la cheltuieli în sumă de 497.271,3 milioane lei credite de angajament şi în sumă de 301.729,9 milioane lei credite bugetare, cu un deficit de 85.285,2 milioane lei.

În anul 2022, începând cu data intrării în vigoare a acestei legi, în conformitate cu prevederile art. 220^6 alin. (6) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, din contribuţia asiguratorie pentru muncă încasată la bugetul de stat se distribuie lunar, până la sfârşitul lunii în curs, o cotă de:

a) 12%, care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale constituit în baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, cu modificările ulterioare;
b) 17%, care se face venit la Bugetul asigurărilor pentru şomaj;
c) 2%, care se face venit la Sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale;
d) 22%, care se face venit la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru plata concediilor medicale;
e) 47%, care se face venit la bugetul de stat într-un cont distinct.

Ordinul nr. 2028/2021 privind modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.921/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare fiscală, din oficiu sau la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale, a unui subiect de drept fiscal care nu şi-a îndeplinit obligaţia de înregistrare fiscală, potrivit legii

În Monitorul oficial nr. 1230/2021 a fost publicat Ordinul nr. 2028/2021 privind modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.921/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare fiscală, din oficiu sau la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale, a unui subiect de drept fiscal care nu şi-a îndeplinit obligaţia de înregistrare fiscală, potrivit legii.

Nivelul cotizațiilor, a termenelor de plată și a obligațiilor declarative pentru membrii Camerei Consultanților Fiscali in anul 2022

În Monitorul oficial nr. 1230/2021 a fost publicata Hotărârea nr. 14/2021 privind aprobarea cotizațiilor, a termenelor de plată și a obligațiilor declarative pentru membrii Camerei Consultanților Fiscali.


Nivelul cotizaţiilor fixe anuale se stabileşte astfel:

A. În cazul persoanelor fizice şi persoanelor juridice - membri ai Camerei Consultanţilor Fiscali:

- 410 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali activi;
- 170 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali inactivi;
- 250 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali asistenţi;
- 350 lei - pentru persoanele juridice.

B. În cazul persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru anul în care devin membri ai Camerei Consultanţilor Fiscali:

- 1.410 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali activi;
- 1.170 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali inactivi;
- 750 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali asistenţi;
- 2.350 lei - pentru persoanele juridice.

C. În cazul consultanţilor fiscali asistenţi pentru anul în care devin consultanţi fiscali:

- 910 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali activi;
- 670 lei - pentru persoanele fizice, consultanţi fiscali inactivi.


Membrii activi ai Camerei Consultanţilor Fiscali care desfăşoară activitate de consultanţă fiscală au şi obligaţia de plată a cotizaţiilor variabile. Cotizaţiile variabile anuale datorate se calculează prin aplicarea unei cote procentuale asupra valorii veniturilor obţinute din activitatea de consultanţă fiscală în anul de referinţă sau a valorii acestor venituri diminuate cu sumele cedate subcontractorilor şi colaboratorilor consultanţi fiscali, dacă este cazul. Cotele procentuale aplicabile pentru determinarea cotizaţiilor variabile aferente activităţii desfăşurate sunt următoarele:

1. pentru persoane fizice: o cotă de 0,4%;

2. pentru persoane juridice:

a) la venituri realizate de până la 100.000 euro inclusiv, o cotă de 0,4%;
b) la venituri realizate între 100.001 euro-1.000.000 euro inclusiv, o cotă de 0,75%;
c) la venituri realizate de peste 1.000.000 euro, o cotă de 1%.

Modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe

În Monitorul oficial nr. 1226/2021 a fost publicata Hotărârea nr. 1276/2021 privind modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2022.

Potrivit acestei hotarari, pentru mijloacele fixe specifice sistemului naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, ordonatorul principal de credite aprobă norme proprii privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare, la determinarea cărora se va ţine cont de parametrii tehnico-economici stabiliţi de proiectanţi şi de producători prin cărţile sau documentaţiile tehnice ale mijloacelor fixe respective, precum şi de efectele uzurii morale. Persoanele juridice, autorizate să desfăşoare activităţi specifice sistemului naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobă norme proprii privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, la determinarea cărora se va ţine cont de parametrii tehnico-economici stabiliţi de proiectanţi şi de producători prin cărţile sau documentaţiile tehnice ale mijloacelor fixe respective, precum şi de efectele uzurii morale.

Normele proprii privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare aprobate potrivit dispoziţiilor de mai sus se aplică în cazul mijloacelor fixe intrate în patrimoniu după data de 1 ianuarie 2022. În cazul mijloacelor fixe aflate în patrimoniu la momentul intrării în vigoare a acestei hotărâri, inclusiv în ceea ce priveşte investiţiile efectuate la acestea, a căror valoare nu a fost recuperată integral pe calea amortizării până la data de 31 decembrie 2021, se aplică în continuare normele proprii privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobate în condiţiile prevederilor existente până la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.

Competenţa de administrare a obligaţiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere

În Monitorul oficial nr. 1225/2021 a fost publicat Ordinul nr. 2021/2021 privind competenţa de administrare a obligaţiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2022.

Competenţa de administrare a obligaţiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, potrivit legii, revine în sarcina organului fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispoziţiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Potrivit art. 31 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, pentru persoanele fizice, domiciliul fiscal este adresa unde îşi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu.

În cazul modificării domiciliului fiscal al persoanei fizice, competenţa de administrare a obligaţiilor fiscale datorate de către persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere se modifică cu data modificării domiciliului fiscal al persoanei fizice.


A. Procedura de înregistrare fiscală

1. Competenţa pentru înregistrarea fiscală a persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere care solicită înregistrarea fiscală ulterior datei de 1 ianuarie 2022 revine organului fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit potrivit art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.

2. Pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere care au obligaţia înregistrării în registrul comerţului, înregistrarea fiscală iniţială se realizează potrivit legii speciale.

3.1. Competenţa pentru înregistrarea fiscală iniţială a sediilor secundare cu minimum 5 angajaţi pentru respectivul sediu secundar, pentru care persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere au obligaţia să solicite înregistrarea fiscală ca plătitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, revine organului fiscal central în a cărui rază teritorială se află sediul secundar.

3.2. Competenţa pentru administrarea obligaţiilor fiscale datorate de sediile secundare cu minimum 5 angajaţi pentru respectivul sediu secundar, pentru care contribuabilii au obligaţia să solicite înregistrarea fiscală ca plătitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, revine organului fiscal în a cărui evidenţă fiscală se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispoziţiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.

4. Persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere declară sediile secundare cu mai puţin de 5 angajaţi la organul fiscal în a cărui evidenţă fiscală se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispoziţiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.

5. În certificatul de înregistrare fiscală al persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere se înscrie domiciliul fiscal al acestora, stabilit în conformitate cu dispoziţiile art. 31 alin. (1) lit. b) din Codul de procedură fiscală.


B. Obligaţii declarative

Începând cu anul 2022, declaraţiile de impunere şi declaraţiile informative ale persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere se depun la organul fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispoziţiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.


C. Soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare

Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere se soluţionează potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, aplicabile pentru soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare.


D. Solicitarea documentelor de către persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere

Solicitarea documentelor de către persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere se realizează prin cerere adresată organului fiscal competent, astfel:

a) înregistrare la registratura organului fiscal competent;

b) transmitere prin poştă;

c) transmitere prin alte mijloace, inclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.


E. Comunicarea documentelor către persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere

Comunicarea documentelor către persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere se realizează astfel:

a) la domiciliul fiscal al acestora, prin remitere, sub semnătură;

b) transmitere prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;

c) prin alte mijloace, inclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

sâmbătă, 8 ianuarie 2022

Acordul de împrumut (Mecanismul de redresare şi rezilienţă) dintre Comisia Europeană şi România, semnat la Bucureşti la 26 noiembrie 2021 şi la Bruxelles la 15 decembrie 2021

În Monitorul oficial nr. 1224/2021 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 134/2021 pentru aprobarea Acordului de împrumut (Mecanismul de redresare şi rezilienţă) dintre Comisia Europeană şi România, semnat la Bucureşti la 26 noiembrie 2021 şi la Bruxelles la 15 decembrie 2021.

Aceasta ordonanta aprobă Acordul de împrumut (Mecanismul de redresare şi rezilienţă) dintre Comisia Europeană şi România, în valoare de 14.942.153.000 euro, semnat la Bucureşti la 26 noiembrie 2021 şi la Bruxelles la 15 decembrie 2021.

Fiecare tragere va avea o maturitate de 30 de ani de la data disponibilizării. Rambursarea principalului tragerii va începe după o perioadă de graţie de 10 ani de la data disponibilizării şi va fi împărţită în rambursări egale pe durata maturităţii rămase a tragerii. Maturitatea medie a tragerilor în cadrul Facilităţii de împrumut nu va depăşi 20 de ani. Maturitatea medie va fi calculată ca medie ponderată a maturităţii tragerilor în cadrul Facilităţii de împrumut.

Suspendarea calculării penalităților de întârziere aferente neachitării cotizațiilor datorate de membrii Camerei Auditorilor Financiari din România

În Monitorul oficial nr. 1213/2021 a fost publicata Hotărârea nr. 122/2021 privind suspendarea calculării penalităților de întârziere aferente neachitării cotizațiilor datorate de membrii Camerei Auditorilor Financiari din România.

Se aprobă suspendarea aplicării calculării penalităţilor de întârziere aferente neachitării cotizaţiilor datorate de membrii Camerei Auditorilor Financiari din România prevăzute în capitolul III din Normele privind sancţiunile aplicate auditorilor financiari şi firmelor de audit în situaţia neachitării cotizaţiilor datorate, aprobate prin Hotărârea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din România nr. 52/2019, cu modificările şi completările ulterioare.

Pentru cotizaţiile aplicabile membrilor Camerei Auditorilor Financiari din România activi şi nonactivi sau activi şi nonactivi aflaţi în primul an de la momentul dobândirii calităţii de membru al Camerei Auditorilor Financiari din România nu se vor aplica majorările de întârziere şi penalităţile aferente neachitării cotizaţiilor datorate, calculate pentru anii 2020 şi 2021, la termenele stabilite prin reglementările Camerei Auditorilor Financiari din România.

Procedura de exceptare de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate a persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurări sociale de sănătate

În Monitorul oficial nr. 1205/2021 a fost publicat Ordinul nr. 1.984/1.070/2021 pentru aprobarea Procedurii de exceptare de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate a persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum și a modelului și conținutului formularului 603 "Declarație pe propria răspundere pentru exceptarea de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate".

Prezenta procedură se utilizează pentru aplicarea prevederilor privind exceptarea de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate a persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurări sociale de sănătate, respectiv care deţin o asigurare pentru boală şi maternitate în sistemul de securitate socială din alt stat membru al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European, din Confederaţia Elveţiană şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord sau în statele cu care România are încheiate acorduri bilaterale de securitate socială cu prevederi pentru asigurarea de boală - maternitate, în temeiul legislaţiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul României, şi care obţin venituri pentru care se datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate, potrivit legii.

Persoanele fizice care deţin o asigurare pentru boală şi maternitate în sistemul de securitate socială din alt stat membru al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European, din Confederaţia Elveţiană şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord sau în statele cu care România are încheiate acorduri bilaterale de securitate socială cu prevederi pentru asigurarea de boală - maternitate, în temeiul legislaţiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul României, şi fac dovada valabilităţii asigurării nu datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile realizate, potrivit prevederilor art. 153 alin. (2) din Codul fiscal, respectiv:

a) cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în România;
b) cetăţenii străini şi apatrizii care au solicitat şi au obţinut prelungirea dreptului de şedere temporară ori au domiciliul în România;
c) cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European, Confederaţiei Elveţiene şi Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, care au solicitat şi au obţinut dreptul de a sta în România pentru o perioadă de peste 3 luni;
d) persoanele din statele membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European, din Confederaţia Elveţiană şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord care îndeplinesc condiţiile de lucrător frontalier şi desfăşoară o activitate salariată sau independentă în România şi care rezidă în alt stat membru în care se întorc de regulă zilnic ori cel puţin o dată pe săptămână.

Persoanele fizice care se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute la pct. 4 păstrează documente justificative în vederea exceptării de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, pe perioada de prescripţie a dreptului organului fiscal de a stabili creanţe fiscale. Documentele justificative pot fi:

a) Document portabil A1;
b) TR/R1 - Formular privind legislaţia aplicabilă;
c) PM/RO101 - Certificat privind legislaţia aplicabilă;
d) MD/RO101 - Certificat privind legislaţia aplicabilă;
e) E104 - Atestat privind totalizarea perioadelor de asigurare, de muncă sau de reşedinţă sau echivalentul în documente electronice structurate S041 - Răspuns la cererea pentru confirmarea perioadelor - tip de risc asigurat: boală şi maternitate;
f) TR/R2 - Totalizarea perioadelor de asigurare pentru persoanele îndreptăţite la prestaţii în caz de boală şi maternitate;
g) QUE/ROU 104 - Atestat privind totalizarea perioadelor de asigurare în România sau de reşedinţă în Quebec;
h) SRB/RO 104 - Atestat privind totalizarea perioadelor de asigurare.

În situaţia stabilirii din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, pentru exceptarea de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, persoana care se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute la pct. 4 depune la organul fiscal competent, direct sau prin împuternicit, "Declaraţia pe propria răspundere pentru exceptarea de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate" (formular 603), însoţită de documente justificative de mai sus.

Formularul 603 se depune, după caz:

a) pe suport hârtie, direct la registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, împreună cu documentele justificative care atestă dreptul persoanei de a solicita exceptarea de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate. Copia se certifică de organul fiscal "conform cu originalul", iar originalul se restituie contribuabilului. În situaţia depunerii declaraţiei prin poştă, documentele justificative se vor anexa în copie legalizată;

b) prin mijloace electronice de transmitere la distanţă. In acest caz, documentele justificative se vor anexa în copie, în format electronic.

Dacă din documentele justificative prezentate se constată că respectivul contribuabil îndeplineşte condiţiile legale pentru a fi exceptat de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, compartimentul de specialitate operează în evidenţa fiscală faptul că persoana respectivă nu datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate, precum şi perioada de exceptare.

Persoanele care obţin venituri pentru care contribuţia de asigurări sociale de sănătate se reţine la sursă, potrivit legii, în vederea exceptării de la plata contribuţiei, au obligaţia prezentării plătitorului de venit a unei declaraţii pe propria răspundere care să conţină datele de identificare a persoanei în cauză, însoţită de documentele justificative. Documentele justificative se prezintă plătitorului de venit în copie legalizată.

Documentele justificative primite de la contribuabil şi cele emise de compartimentul de specialitate în aplicarea prezentei proceduri se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.


Declaraţia pe propria răspundere pentru exceptarea de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate

Declaraţia se depune la organul fiscal competent de către persoanele care obţin venituri pentru care se datorează contribuţia de asigurări sociale de sănătate, potrivit legii, şi care deţin o asigurare socială de sănătate încheiată pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European, Confederaţiei Elveţiene şi Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord sau în statele cu care România are încheiate acorduri bilaterale de securitate socială cu prevederi pentru asigurarea de boală - maternitate, în temeiul legislaţiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul României.

Declaraţia se depune, după caz:

a) pe suport hârtie, direct la registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, împreună cu documentele justificative care atestă dreptul persoanei de a solicita exceptarea de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate. Data depunerii declaraţiei este data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poştă, după caz;

b) prin mijloace electronice de transmitere la distanţă. Data depunerii declaraţiei este data înregistrării pe pagina de internet a organului fiscal, astfel cum rezultă din mesajul electronic de confirmare transmis ca urmare a primirii declaraţiei, potrivit art. 103 din Codul de procedură fiscală.

Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 1/2021

În Monitorul oficial nr. 1203/2021 a fost publicata Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 1/2021, in vigoare de la 20 decembrie 2021.

La data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a acestei decizii, pct. 2 din Decizia Comisiei de proceduri fiscale nr. 2/2008, aprobată prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.754/2008, încetează să mai producă efecte.

Pct. 2 din Decizia Comisiei de proceduri fiscale nr. 2/2008: 2. În aplicarea art. 219 alin. (6), a art. 221 alin. (2) coroborat cu art. 223 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor art. 8 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare:
    Sumele reprezentând amenzi contravenţionale aplicate entităţilor definite la art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoane fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale şi/sau alte entităţi stabilite potrivit legii, în conformitate cu legislaţia în vigoare, se fac venit integral la bugetul de stat, cu excepţia celor aplicate, potrivit legii, de autorităţile administraţiei publice locale şi amenzilor privind circulaţia pe drumurile publice, care se fac venit integral la bugetele locale.

miercuri, 5 ianuarie 2022

Ordonanţa de urgenţă nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

În Monitorul oficial nr. 1202/2021 a fost publicata Ordonanţa de urgenţă nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Dintre modificarile aduse de aceasta ordonanta amintim:

I. Prin derogare de la prevederile art. 19 lit. b2) şi b3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, pe durata instituirii stării de urgenţă sau, după caz, a stării de alertă pe teritoriul României, în condiţiile legii, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2022, în funcţia de conducător al compartimentului financiar-contabil din administraţia publică centrală pot fi numite, în condiţiile legii, şi persoane care nu deţin certificatul de atestare a cunoştinţelor dobândite în domeniul Sistemului European de Conturi.

II. Modificari la Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal:

A. În cazul cadourilor în bani şi/sau în natură, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile sunt neimpozabile, în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie din cele de mai jos, nu depăşeşte 300 lei:
    (i) cadouri oferite angajaţilor, precum şi cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Paştelui, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase;
    (ii) cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
    (iii) cadouri oferite angajaţilor în beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

B.  Venitul impozabil lunar din pensii se stabileşte prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile lunare de 2.000 lei şi, după caz, a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorată potrivit prevederilor titlului V - Contribuţii sociale obligatorii.

C. Plătitorii de venituri cu regim de reţinere la sursă a impozitelor au obligaţia să depună o declaraţie privind calcularea şi reţinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu excepţia plătitorilor de venituri din salarii şi asimilate salariilor, plătitorilor de venituri din pensii, plătitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuală, plătitorilor de venituri în baza contractelor de activitate sportivă, venituri din arendă sau din asocieri cu persoane juridice, aceştia având obligaţia depunerii Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate.

D. Intra in baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor: valoarea nominală a tichetelor cadou prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h), acordate de către angajatori, potrivit legii, peste limita de 300 de lei.

E. În cazul cadourilor în bani şi/sau în natură, inclusiv tichetele cadou, oferite de angajatori, veniturile nu sunt cuprinse în baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie dintre cele de mai jos, nu depăşeşte 300 lei:
    (i) cadouri oferite angajaţilor, precum şi cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Paştelui, Crăciunului şi a sărbătorilor similare ale altor culte religioase;
    (ii) cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
    (iii) cadouri oferite angajaţilor în beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

F. Nu se cuprind în baza lunară de calcul al contribuţiilor de asigurări sociale sumele reprezentând dobânzi şi actualizarea cu indicele de inflaţie, stabilite în baza unor hotărâri judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile/hotărâri judecătoreşti definitive şi executorii, inclusiv cele acordate potrivit hotărârilor primei instanţe, executorii de drept, sau potrivit legii, după caz, acordate în legătură cu salariile, soldele, pensiile sau alte drepturi de asigurări sociale, inclusiv diferenţe ale acestora.

G. Sunt exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate persoanele fizice care au calitatea de pensionari, doar pentru veniturile din pensii de până la suma de 4.000 lei lunar inclusiv.

H. Se introduce in baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor si valoarea nominală a tichetelor cadou prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h), acordate de angajatori, potrivit legii, peste limita de 300 de lei.

I. Se introduce in baza lunară de calcul al contribuţiei asiguratorii pentru muncă si valoarea nominală a tichetelor cadou prevăzute la art. 76 alin. (3) lit. h), acordate de angajatori, potrivit legii, peste limita de 300 de lei.

J. Se aplica cota redusă TVA de 5% asupra bazei de impozitare si pentru livrarea de locuinţe care au o suprafaţă utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodăreşti, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, achiziţionate de persoane fizice în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice. Suprafaţa utilă a locuinţei este cea definită prin Legea nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Anexele gospodăreşti sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Cota redusă se aplică numai în cazul locuinţelor care în momentul livrării pot fi locuite ca atare. Orice persoană fizică poate achiziţiona, începând cu data de 1 ianuarie 2022, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă a cărei valoare depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 5%.

K. Se aplica cota redusă TVA de 5% asupra bazei de impozitare si pentru livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată următoarelor categorii de consumatori:
        1. populaţie;
        2. spitale publice şi private, definite conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, unităţi de învăţământ publice şi private, definite conform Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
        3. organizaţii neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum şi unităţile de cult, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, republicată;
        4. furnizori de servicii sociale, publici şi privaţi, acreditaţi, care prestează servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare.

Prin sezon rece se înţelege perioada de 5 luni cuprinsă între data de 1 noiembrie a anului curent şi data de 31 martie a anului următor.

L. Se organizează «Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%», în format electronic, pe baza informaţiilor din actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuinţe, autentificate începând cu data de 1 ianuarie 2022. Notarii publici au obligaţia:
        a) să verifice îndeplinirea condiţiei referitoare la achiziţia unei singure locuinţe a cărei valoare depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de TVA de 5%, prin consultarea "Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%", înainte de autentificarea actelor juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata în avans pentru achiziţia unei astfel de locuinţe şi, în situaţia în care constată că nu este îndeplinită această condiţie, să le autentifice doar dacă livrarea se efectuează cu cota standard de TVA;
        b) să completeze "Registrul achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%", la data autentificării actelor juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuinţele prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 3 şi 5;
        c) să înscrie în actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata în avans pentru achiziţia unei locuinţe prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 5 menţiuni cu privire la respectarea obligaţiilor prevăzute la lit. a) şi, după caz, la lit. b);
        d) să înscrie în actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuinţele prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 3 menţiuni cu privire la respectarea obligaţiei prevăzute la lit. b);
        e) să înscrie în actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate sau plata în avans pentru locuinţele prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 3 şi 5 cota de TVA aplicată, indiferent dacă TVA se aplică la preţ sau este inclusă în preţ.

M. Se suspenda pana la 31.12.2022 reglemntarile din Codul Fiscal referitoare la cheltuielile privind funcţionarea unităţilor de educaţie timpurie aflate în administrarea contribuabilului sau sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajaţilor în unităţi de educaţie timpurie aflate în unităţi care oferă servicii de educaţie timpurie, conform legislaţiei în vigoare.

Pe perioada suspendării, cheltuielile pentru funcţionarea corespunzătoare a creşelor şi grădiniţelor aflate în administrarea contribuabililor sunt considerate cheltuieli cu deductibilitate limitată de natura celor prevăzute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi intră sub incidenţa limitei de 5% stabilite pentru acestea, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.

N. Procedura privind organizarea "Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%", prevăzut la art. 291 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015, se stabileşte prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu consultarea Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, în termen de 10 zile de la data publicării ordonanţei de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Până la termenul de 10 zile de la data operaţionalizării "Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%", prevăzut la art. 291 alin. (31) din Legea nr. 227/2015, cota redusă de TVA de 5% în cazul locuinţelor a căror valoare depăşeşte suma de 450.000 lei, dar nu depăşeşte suma de 700.000 lei, exclusiv TVA, se aplică pe baza declaraţiei pe propria răspundere a cumpărătorului, autentificată de un notar, din care să rezulte că este îndeplinită condiţia referitoare la achiziţia unei singure locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%, care se păstrează la furnizor.

După operaţionalizarea "Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5%", notarii publici au obligaţia ca, în maximum 10 zile, să completeze registrul cu informaţiile referitoare la actele juridice între vii care au ca obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuinţele prevăzute la alin. (3) lit. c) pct. 3 şi 5 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care au fost autentificate.


III. Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, monitorizează transporturile de bunuri pe teritoriul naţional prin intermediul sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor de bunuri, pus la dispoziţie de către Centrul Naţional de Informaţii Financiare, denumit RO e-Transport.

Sistemul naţional privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport reprezintă ansamblul de principii, reguli şi aplicaţii informatice având drept scop monitorizarea transporturilor de bunuri pe teritoriul naţional.


IV. Modificari la Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale

Se reintroduc ca infractiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă reţinerea şi neplata, încasarea şi neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadenţă prevăzut de lege, a impozitelor şi/sau contribuţiilor prevăzute în anexa introdusa de Ordonanţa de urgenţă nr. 130/2021. Prevederea intră în vigoare la data de 1 martie 2022.

În cazul săvârşirii unei infracţiuni prevăzute la art. 6^1, 8 sau 9 din Legea nr. 241/2005, dacă în cursul urmăririi penale sau al judecăţii prejudiciul cauzat este acoperit integral, iar valoarea acestuia nu depăşeşte 100.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, se poate aplica pedeapsa cu amendă. Dacă prejudiciul cauzat şi recuperat în aceleaşi condiţii este de până la 50.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, se aplică pedeapsa cu amenda.

În cazul în care prejudiciul produs prin comiterea faptelor de la art. 6^1, 8 sau 9 nu depăşeşte valoarea de 100.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, iar în cursul urmăririi penale sau în cursul judecăţii până la pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti definitive, acesta, majorat cu 20% din baza de calcul, la care se adaugă dobânzile şi penalităţile, este acoperit integral, fapta nu se pedepseşte, aplicându-se dispoziţiile art. 16 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare.


V. Modificari la Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare

A. Biletele de valoare se emit exclusiv pe suport electronic.

B. Tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate ocazional angajaţilor proprii pentru cheltuieli sociale. Este interzisă acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari decât angajaţilor proprii.

C. Acordarea de tichete cadou altor categorii de beneficiari decât angajaţilor proprii constituie contravenţie şi se sancţionează cu 14 puncte-amendă. Un punct-amendă reprezintă contravaloarea unui salariu de bază minim brut pe ţară garantat în plată, stabilit în condiţiile legii.

D. Tichetele de masă, tichetele de creşă, tichetele culturale şi, respectiv, tichetele cadou emise pe suport hârtie potrivit Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare, până la data de 31 ianuarie 2022 sunt şi rămân valabile până la expirarea datei de valabilitate înscrise pe acestea.

E. Începând cu data de 1 februarie 2022, autorizaţiile de funcţionare ca unităţi emitente de bilete de valoare pe suport hârtie, acordate de Ministerul Finanţelor potrivit legii, îşi pierd valabilitatea.


VI. Factura electronică RO e-Factura

Prin derogare de la prevederile art. 10-12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 960 din 7 octombrie 2021, pentru produsele cu risc fiscal ridicat stabilite prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, comercializate în relaţia B2B:

a) furnizorii pot, în perioada 1 aprilie-30 iunie 2022, să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistraţi în Registrul RO e-Factura;
b) furnizorii sunt obligaţi, începând cu data de 1 iulie 2022, să transmită facturile emise în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistraţi în Registrul RO e-Factura.

Prin produs cu risc fiscal ridicat se înţelege produsul la a cărui comercializare există risc ridicat de fraudă şi evaziune fiscală. Lista produselor încadrate în această categorie se reevaluează periodic.


VII. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice

Prin excepţie în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2022 un punct-amendă este 145 lei.